Oto 7 najważniejszych praw użytkowników:
1. Wgląd w przetwarzane dane
Wiedza jest kluczowa. Dlatego warto pamiętać o prawie dostępu do danych osobowych. Każdy, ma prawo wystąpić z wnioskiem do administratora danych, w celu uzyskania informacji czy Twoje dane osobowe są przetwarzane. Jeśli tak, możesz zażądać udostępnienia informacji o m.in.:
Każdy administrator danych osobowych (ADO) musi najpóźniej w terminie 1 miesiąca udzielić odpowiedzi na zapytanie z prośbą o dostęp do przetwarzanych danych osobowych.
2. Analiza preferencji czyli zgodna na profilowanie
Zbieranie szczegółowych informacji na temat konsumentów i dopasowywanie oferty do konkretnej osoby jest procesem szeroko wykorzystywany w Internecie - od branży e-commerce, po aplikacje, z których korzystamy na co dzień - m.in. Facebook, Tinder.
W czym rzecz? Profilowanie polega na grupowaniu pewnych informacji na nasz temat, np. wieku, płci, miejsca zamieszkania, ale także na wyciąganiu wniosków z naszych zachowań w sieci. Na podstawie tych informacji zapadają automatyczne decyzje. Nierzadko, decyzje te dotyczą nie tylko sposobu prezentacji oferty, ale co ważniejsze np. wysokości cen, poziomu rabatów.
Dotychczas nikt nie musiał informować o takich praktykach, a Tobie nie dano możliwości wyrażenia sprzeciwu wobec tych działań. Wraz z wejściem w życie RODO, profilowanie będzie wymagało osobnej zgody, oraz poinformowania o celu profilowania, ale także o kategoriach przetwarzanych danych. W przeciwnym przypadku profilowanie nie będzie mogło być przeprowadzone. Warto pamiętać, że RODO przewiduje milionowe kary za działanie niezgodne z prawem.
3. Prawo do bycia zapomnianym
W świetle nowego prawa, każda osoba, której dane osobowe są przetwarzane, może zażądać od administratora (ADO) niezwłocznego usunięcia jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek zastosować się do jej żądania, bez zbędnej zwłoki.
Możesz zażądać, aby Twoje dane osobowe zostały usunięte, m.in. gdy:
Aby skorzystać z prawa do bycia zapomnianym, wystarczy że spełniona zostanie jedna z przesłanek wymieniona w RODO (GDPR). Wówczas wszystkie Twoje dane osobowe muszą zostać niezwłocznie w całości usunięte z systemów administratora danych osobowych. W całości - oznacza, że jeżeli Twoje dane osobowe zostały udostępnione innym podmiotom, administrator musi się upewnić, że wszystkie powstałe kopie czy linki również zostały skasowane.
4. Facebook i Google objęte zmianami
Prawo dopadło także gigantów. Od maja m.in. Facebook i Google, podlegają pod te same prawa co reszta firm świadczących swoje usługi w Internecie. Dotychczas firmy, które nie były zarejestrowanie w Unii Europejskiej, nie podlegały pod prawo wspólnotowe. RODO (GDPR) to zmienia. Zgodnie z postanowieniem rozporządzenia każda firma, która świadczy usługi na terenie Unii jest zobowiązana przestrzegać europejskiego prawa dotyczącego ochrony danych osobowych. Wszystkie prawa jakie przyznaje Ci RODO dotyczą także gigantów z doliny krzemowej.
Facebook, w ramach dostosowania się do RODO, zapowiedział uruchomienie nowego centrum zarządzania danymi i ustawieniami prywatności na poziomie kont użytkowników. Ma to pozwolić w prostszy i łatwiejszy sposób decydować o tym jakie informacje na nasz temat może otrzymać Facebook, a także inni użytkownicy.
5. IP i cookies to też dane osobowe
Mianem danych osobowych określa się wszelkie informacje, które dotyczą zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej – co oznacza, że dane osobowe to w gruncie rzeczy każdy element, po którym ktoś może być zidentyfikowany – cokolwiek, co pozwoli na identyfikację.
Głównym zadaniem RODO jest dostosowanie przepisów do obecnego świata, a ten w dużej mierze stał się wirtualny. Dlatego też, w kontekście Internetu i nowych technologii, definicja danych osobowych została rozszerzona o adres IP i pliki cookies. RODO reguluje także kwestie związane z danymi osobowymi biometrycznymi - linie papilarne, odcisk palca, skan źrenic czy twarzy, coraz częściej wykorzystywane jako hasło dostępu do sprzętu IT.
6. Świadoma zgoda
Jak często spotykasz się w sieci z sytuacją, w której aby zrealizować usługę musisz zaznaczyć jeden zbiorczy checkbox, w którym wyrażasz zgodę na realizację usługi, a do tego działań marketingowych oraz udostępnianie Twoich danych podmiotom trzecim? Często prawda?
Od maja takie działanie będzie niezgodne z prawem. RODO każe odbierać osobne zgody na przetwarzanie danych osobowych - każde działanie związane z przetwarzaniem danych wymaga Twojej akceptacji.
Jakie warunki musi spełnić zgoda?
7. Minimalizacja danych
Kolejną notorycznie spotykaną sytuacją w sieci są “darmowe usługi”. Webinary, e-booki, podcasty, kluby członkowskie. Darmowe? Płacisz za nie imieniem, nazwiskiem, adresem e-mail, adresem zamieszkania, często numerem telefonu, a nawet numerem pesel.
Dotychczas firmy mogły zbierać więcej informacji niż było im potrzebne do świadczenia jakiejkolwiek usługi. RODO kładzie temu kres. Maksymalna ilość i kategorie pozyskanych danych, to wyłącznie takie, które pozwolą na zrealizowanie usługi. Co to w rzeczywistości oznacza? Aby otrzymać e-booka wystarczy, że podasz swój adres mail, na którego przesłany zostanie plik. Nie ma potrzeby przekazania w tym celu Twojego numeru telefonu, czy adresu zamieszkania.
Czy RODO oznacza rewolucję dla użytkowników? Owszem - kiedy będziemy świadomi swoich praw i będziemy z nich korzystać.
LexDIgital
www.lexdigital.pl
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET